Friday, 11 March 2011

24 HOUR journey

Pernah x kita dengar pepatah  ' perjalanan seribu batu bermula dgn langkah pertama' .. tapi aku tak ingat lah melayu ke , arab ke cina ke punya pepatah tapi yang penting mesej yang tersirat di bali sepotong ayat...jadi marilah kita bersama-sama mengambil ik tibar dan pengajaran...hahaha..

Sebenarnya aku nak tulis pengalaman pasal ekspidisi ke brooooooooooooooga hills...haha..pernah dengar tak?? kalu x pernah dengar pegi search kat goolge confirm keluar suggestion...hahaa

Perjalanan kami bermula dari Kolej Kediaman ke 12 UniversitI Malaya. tepat jam 3.30 van bergerak menuju ke destinasi pertama sungai gabai di ulung klang. perjalanan berjalan lancar walaupun tersesat masuk ke pusat bandar...haha...papehal pon kredit kepda shahril yg memandu denga penuh berhemah...haha

Sejam berlalu kami sudah sampai ke destinasi pertama, kami dikenakan bayaran seringgit satu kepala untuk memasuki kawasan air terjun. Hatiku berbisik pandai sungguh mereka mencari keuntungan..haha..
..turun saja dari van..kami meneruskan langkah, untuk merasai kesegaran air di situ..mmg terbaik tempatnya amat damai..dn air nyasungguh menyegarkan...haha( dh cam karangan bm dh)..

Masa pantas berlalu, manghrib mula menghampiri, kami membersihkan diri dan mula meneruni tangga demi tangga( btw tempat tu mmg tinggu..byk gler tangga nk kena panjat...hahaha) ..untuk menunaikan kewajipan sebagai hamba kepadaNya.

Van terus bergerak, membelah lautan manusia di pinggiran desa di waktu, dari hulu langat kami terus ke kajang( sebab ade orang mengidamm nk makn ste..haha) , sebagai pemandu yang bertauliah, shahril dengan jayanya membawa kami ke restoran Sate Kajang Haji Samuri..
pepatah melayu ade menyebut ' rezeki jangan ditolak, musuh jangan di cari' , alhamdulillah kami dibelanja oleh aizat a.k.a orang kaya-kaya ..haha..best sgt2...haha

gendang gendut tali kcapi,
kenyang perut suka hati

perjalanan diteruskan..kami ke putrajaya untuk bermalam di sana,

3.00 a.m
kami bergerak ke semnyih
mencari puncak idaman,
perjalanan agak rumit kerana tiada signboard yang menunujukan broga hills di mana
puas bertanya kepada penduduk setempat kami jumpa di mana tempat permulaan untuk mendaki,
semangat masih menggunung
seawal jam 4.30 kami memulakan pendakian,
berbagai onak dan duri dirasa bersama
cabaran di depan dengan yakin diatasi
haaha

pukul 5 pagi kami sampai di puncak broga
subhanAllah indah sungguh ciptaanNya
permandangan yang mengasyikkan ditambah pula 
udara yang sangat menyamankan..
kami berada di situ hingga jama 7 a.m
hajat di hati inging melihat keindahan 'sunrise'
tp bukan rezeki kami,

kami bergerak turun meninggalakn brogaa hills,
perjalanan hampir brakhir
destinasi terakhir kami ke sungai ..9( x igt pula)
sekadar untuk membersihkan diri
sebelum pulang ke kolej..












No comments:

Post a Comment